Řidič není sprosté slovo

V Praze se se nám rozrůstá chobotnice s barevnými chapadly a jmenuje se parkovací zóny. Před lety se narodila jako hodný hlídací pejsek, který uměl štěkat a pohlídat možnost parkování před domem. Během let se ale podobně jako v komiksech hlídací pes zmutoval ve všepožírajícího krakena.

Na první pohled může dnešní rozšíření zón vypadat jako dobrý nápad – alespoň Pražané zaparkují před svým domem. Dnešní malování různobarevných pruhů je ale nesystémové a chaotické řešení, které v konečném důsledku pražské dopravě jenom uškodí. I možnosti zaparkovat. Pojďme se na tu barevnou krakatici podívat podrobně, ať se můžeme dostat k tomu, jak parkování v Praze řešit lépe.

Proč jsou současné parkovací zóny špatně?

Především pro to, že neberou v potaz několik důležitých faktů

  1. Drtivá většina obyvatel Prahy pracuje jinde, než bydlí. Pokud někdo pracuje na třeba na náměstí Republiky, je logické, že na cestu do práce bude používat MHD. Proč ale trestat ty, kdo pracují v Čakovicích nebo v Kolovratech jen za to, že jsou řidiči?
  2. Naprosto nepřipouští situaci, kdy živnostník sídlící v modré zóně potřebuje ke své profesi třeba 3 nebo 5 aut. Výše poplatků za více jak jedno auto už je bez debat pro mnoho firem likvidační.
  3. Trestají za druhé auto v rodině. Proč? Je to každého věc.
  4. Stejně tak zóny komplikují rodinné návštěvy, rozvoz dětí na koužky, nákupy mimo velká obchodní centra s vlastním parkováním nebo zásobování živnostnických krámků. Filip Humplík: Řidič není sprosté slovo
  5. Zóny v současné podobě nemohou fungovat bez funkční sítě P+R parkovišť a parkovacích domů. Ty poslední vznikly za vlády ODS a to už je bohužel několik let

Jak má vypadat správné řešení parkování v Praze?

Především je třeba řešit parkování pro všechny obyvatele Prahy bez rozdílu. Nikoho nemůžeme trestat pouze z důvodu adresy trvalého bydliště. Cílem musí být jedna celoměstské aplikace a následné rozdělení Prahy do kruhových pásem podle vzdálenosti od centra. Je pak na každém, jaké zóny si na svůj nosič koupí. Ať už na telefon, přes počítač nebo v běžné trafice. Samozřejmostí je možnost přesunu z auta na auto, tedy s omezením podle počtu aut, nikoli podle SPZ. Navrhujeme 4 cenově odstupňované mýtné okruhy. Za parkování mimo zaplacenou mýtnou zónu řidič platí běžnou cenu. Zónu si ale může vybrat podle svých potřeb.

Návrhy mýtných okruhů

  • 0: historicky nejužší centrum města – vjezd pouze pro rezidenty (včetně místních firem a živnostníků) a zásobování. Cena je nejvyšší a zahrnuji i zóny A,B a C
  • A: centrum města (zahrnuje i BC )
  • B: město (zahrnuje i C )
  • C: okrajové části Na infrastrukturu v hlavním městě se skládají všichni obyvatelé Prahy a je jedno, jestli bydlí na Malé Straně nebo v Suchdole. Je proto nefér privatizovat komunikace v některých městských částech pro lokální obyvatele. Praha je jako každá metropole propojená a lidé nežijí pouze v okruhu svého trvalého bydliště. Parkování je tedy třeba řešit celoměstsky a ne po jednotlivých městských částech.

Filip Humplík - facebook

předseda pražské ODS

V Praze 8 dne 10.11.2016