Karlín: tradice&moderna na jednom místě

Historie Karlína sahá hluboko do minulosti. Vždyť budova Invalidovny byla postavena již v roce 1737. Další karlínské dominanty následovaly - Negrelliho viadukt uvedený do provozu v roce 1850, kostel sv. Cyrila a Metoděje, jenž byl vysvěcen v roce 1863 či Hudební divadlo Karlín fungující v objektu varieté rodiny Tichých založeného v roce 1881. 
 
Myslíte si, že by tyto architektonické skvosty vznikly, kdyby schválení jejich výstavby muselo procházet tak složitým procesem jako dnes? Kdyby se v té době mohly účelově zakládat různá občanská sdružení, která blokují nové projekty třeba jenom proto, že se jim nelíbí barva fasády? Kdyby se aktivisté přivazovali ke starým nemocným stromům, bez nichž by se podle jejich názoru zhroutil celý ekosystém? Mohl by v Karlíně rozvíjet své vize František Křižík, kdyby mu ekoteroristé neustále vyvěšovali vlajky na komíny?
 
Odpověď je jasná. Ne!!! Pokud by naši předci museli neustále zápasit s kdejakým aktivistou, tak by v Karlíně, ale nejen tam, nic nevzniklo. Dál by tam bylo pole, nebo nanejvýš pár architektonicky nezajímavých baráků. 
 
Karlín dostal svoji šanci paradoxně díky devastující povodni v roce 2002. Nejenže „odnesla“ mnoho nepřizpůsobivých obyvatel, ale především investoři objevili kouzlo a atraktivitu této lokality. Město obnovilo poničenou infrastrukturu a firmy se vrhly do výstavby nových objektů. Na Rohanském nábřeží, ale i v centrální části Karlína, vznikly a vznikají novodobé skvosty od uznávaných architektů.
 
A to se některým nelíbí. Buď se jedná o klasické zaprděnce, kteří automaticky odmítají cokoliv jiného, nového, nebo o profesionální aktivisty, jež programově zdržují nové projekty a čekají, až investorovi dojde trpělivost a nějak se s nimi „domluví“. Investor nejmenovaného objektu pod Vítkovem by mohl jistě vyprávět….
 
Nenechme se touto menšinou, které se bohužel dostává neadekvátní pozornosti, otrávit. Karlín se nesmí zakonzervovat, musí se rozvíjet. Jen tak bude i nadále atraktivní rozmanitou čtvrtí pro místní i přespolní.

Tomáš Mrázek
V Praze 8 dne 1.04.2014