Modrá se opravdu nepovedla

Od prvního října se v Praze 8 naostro spustí modré zóny. A nezbývá než si povzdechnout – tahle modrá se tedy nepovedla.

Regulace? Jen s rozumem!

Je třeba si přiznat, že myšlenka regulace parkování v Praze 8 vznikla ve chvíli, kdy se pro zóny rozhodli sousedi v Praze 3 a 7. Karlín (a částečně Libeň) se dostal do sevření ze dvou stran a mimopražští řidiči začali logicky odkládat své vozy právě sem. Nakonec i zákon hovoří o tom, že regulovat pomocí zón lze jen tam, kde je k tomu oprávněná potřeba.

Na sídlištích je to k ničemu

Zóny mohou pomoci právě v Karlíně a okolí Palmovky, současná radniční koalice ANO-ČSSD-KSČM-SZ však ruku v ruce s magistrátem využila či spíše zneužila situaci a zamodřila „osmičku“ i tam, kde je to k ničemu. K čemu jsou zóny na sídlišti, či kilometry vzdálené od stanice metra? Jen a pouze k vybírání dalších peněz od občanů. Pro tuto koalici totiž nebude zdrojů na rozhazování nikdy dost.

A tak si velká část občanů zaplatí 600 či 1200 korun za stejnou možnost parkování jako doposud. Nelze se divit, že se jim to nelíbí, navíc když se například v okolí Ládví v minulosti vyslovili proti zónám. Proč na to vedení radnice neslyší? Odpověď je stále tatáž: peníze.


Tady už lidé po startu zón nezaparkují

Mizí stovky parkovacích míst

Dalším velmi negativním efektem radničního „čmárání“ je úbytek parkovacích míst. Jelikož se projekt evidentně uváděl v život bez znalosti místních poměrů, modré lajny často vznikly jen v části ulice. Například v S.K. Neumanna se dosud parkovalo po obou stranách ulice, částečně a pololegálně na chodníku, který je zde hodně široký a nikomu to nevadilo. Po nalajnování půlka míst zmizela. Tady zóny problém neřeší, ale po 1.říjnu jej vyvolají…..

Podobných příkladů bychom našli desítky. Sečteno a podtrženo, v části obvodu nás čekají obtíže, které jsme doposud neměli.


Modré čáry nám po pár deštích nejspíš zmizí

Tři zóny a dvojí ceny. Proč?

Parkovací oprávnění se vydávají bůhvíproč do tří „podzón“ – Karlín, Libeň a Kobylisy. Do jedné malé zóny stojí šest stovek, pro celou Prahu 8 už dvojnásobek. Reguluje se tedy i parkování napříč naší městskou částí. Je to nesmysl. Zóna (když už) má být jedna za jednu cenu, tedy maximálně 600 korun. I když k ideálu to má pořád hodně daleko.

S tím souvisí i to, že obyvatelé Prahy 8, kteří v oblasti ZPS nebydlí, ale jinde, kde regulace je, pracují, vozí tam děti či příbuzné, nemohou mít „levnější“ kartu. Musí si pořídit oprávnění za 1200 korun bez nároku na jiné řešení. Proč?

Tvrdý úder živnostníkům

Kapitola sama pro sebe jsou parkovací poplatky pro živnostníky. „Dardy“ v řádech desetitisíců za rok patří mezi nejhorší důsledky této regulace parkování. Tady bude třeba provést zásadní revizi. Bude-li k tomu konečně vůle….

Nulová informovanost

Za měsíc a pár dní se tedy probudíme do trochu jiné Prahy 8. Vědí o tom dostatečně všichni, kterých se to týká?

Na libeňském zámečku si všichni zjevně myslí, že když informace vyvěsili na internet, mají odpracováno. Zcela tak ignorují fakt, že mají k dispozici stovky laviček, na jejichž údržbu a správu jde měsíčně 70 000 korun (!). Proč nejsou do jedné polepeny plakáty „POZOR! OD 1.ŘÍJNA PLATÍ PARKOVACÍ ZÓNY“ ?

Jde přece o tak velkou změnu, o které by měli být všichni co nejvíc zpraveni, aby si všechno stačili vyřídit. Obávám se totiž, že to dopadne jako jinde v Praze, kde v temínu spuštění regulace nemělo oprávnění přes 70% obyvatel….

A co teď s tím dál?

Po projití části ulic Prahy 8, po osobním pořízení parkovacího oprávnění a naslouchání různým názorům lidí z „osmičky“ si myslím, že je třeba provést revizi rozsahu zón. Tam, kde nebudou potřeba, je bez milosti zrušit. Zavést jednu zónu, rozloučit se s podzónami. Zavést jednu cenu nejvýše 600 Kč, i když nejlépe by bylo umožnit občanům Prahy 8 parkovat zdarma. Sejít se se všemi představiteli těch městských částí, kde jsou zóny zavedeny a dohodnout se na jejich propojení v zónu jednu. Tedy tak, aby řidič z Libně zaparkoval na Žižkově a obráceně. Konečně by tak zdola vznikla „pražská“ karta. A to dokonce bez dalších nákladů.

Výnosy ze ZPS by radnice už od samého startu měla investovat především do komunikací, které spravuje a neutápět je v ničem jiném. Praha 8 to potřebuje. Bohužel, o tom, že to tak bude, mám důvodné pochybnosti….

A kdy by ke změnám mělo dojít? Nejlépe samozřejmě hned. Nebudeme si však nalhávat, že současné vedení radnice či magistrátu přizná, že se jim to příliš nepovedlo a učiní rychle potřebné úpravy. Za dva roky tu máme místní volby, to je příležitost ke změně!

Autor : Ondřej Gros

V Praze 8 dne 1.09.2016