Všichni budete jezdit na kole! Nebo v MHD! Povinně!

Je třeba zakázat osobní auta. Než to dělat postupnými kroky, které hází řidičům do cesty všechna ta omezení, sahají jim stále hlouběji do peněženky a ztěžují pohyb po městě, je férovější zakázat auta rovnou. My řidiči alespoň ušetříme za nákup nových vozů, které nám budou stále víc k ničemu. Maminky ráno hodí děti na kolo, rozvezou je do škol, elegantně přifrčí do práce, přepudrují upocený nosík, odpoledne si přidělají nákup na nosič, vyzvednou děti a rychle domů.

O autech se mluví jako o něčem škodlivém, nemoderním, jako o věci, kterou když používám, jsem sobec. Velmi často se mluví o autech jako o něčem, co se městem pohybuje samo. Nějak se přitom zapomíná, že v autě sedíme my. A možná se ten obrázek vytváří záměrně. Všimli jste si totiž, že bychom my, řidiči, měli za sebou nějaké profesionální aktivistické skupinky, které se živí z grantů a dotací? Já o nich nevím. Všimli jste si, že by na nějakou politickou stranu byla pupeční šňůrou napojena skupina aktivistů, kteří se snaží všem vnutit ježdění v autě pomocí většího zkomplikování MHD a postupného zákazu vjezdu cyklistů do různých částí města? Já ne! My jsme chodili do práce a snažili se vydělávat na ta zlá auta. Lobby žijící z propagace a rozvoje cyklodopravy se zatím etablovala, kde se dalo. Aktivisté se naučili najít si cestu k veřejným penězům. Našli si cestičky do médií. A pak se stane, že jako experta na dopravu si do veřejnoprávního média pozvou zástupce organizace Auto*Mat, organizace, která už podle názvu chce nám řidičům dát mat, a ukončit tak hru, pardon, ježdění po městě.

Máte smůlu, bojují za vaše dobro a vnutí vám ho, i když nechcete

Jinými slovy, nejvíc je dnes slyšet názor lidí, kteří se ve svých oblíbených kavárnách, při popíjení fair trade kávy, rozhodli změnit Prahu k obrazu svému. Většinou jde o příznivce zelené politiky a k jejich vrcholným aktivitám patří akce „Zažít město jinak“, uzavírání Smetanova nábřeží. Najdeme je na komunitních zahradách. Nejdete- li s nimi, jdete proti nim. Nesouhlasíte? Máte smůlu, bojují za vaše dobro a vnutí vám ho, i když nechcete. Praha prostě bude jejich. Vždy si najdou nějaký líbivý důvod, proč máte v komunálních volbách dát hlas právě jim. Největšího úspěchu během posledních voleb dosáhli v Brně. Matěj Hollan. Slyšíte to jméno poprvé? Zeptejte se známých z Brna nebo stačí, když zapátráte na internetu. Je proti tomuto postupnému likvidování normálního životního stylu obrana? Je. Choďte ke komunálním volbám, protože oni k volbám chodí jako jeden muž.

Představa, že naskakuji u Ládví na kolo, a večer se vracím zpět Davídkovou ulicí, no děkuji pěkně!

A jak je to vlastně s tou tolik protěžovanou cyklodopravou? Podle hrubého odhadu bývalého radního pro dopravu na MHMP bylo jen v letech 1996 až 2006 nainvestováno do cyklodopravy kolem jedné miliardy korun. A teď tu miliardu porovnejme s tím, že na kole jezdí a jezdit bude cca kolem 2 % obyvatel a sezona pro ježdění na kole je asi tak sedmiměsíční. A to nebudu zdůrazňovat, že Praha je svou morfologií naprosto nevhodná. Nebo si dokážete představit, že šlapete z Poříčí do Kobylis? Jsem výkonnostní sportovec, není pro mě problém uběhnout 20 km, na kole vydržím bez problémů šlapat několik hodin. Ale na horách, ne v Praze. Představa, že naskakuji u Ládví na kolo a večer se vracím zpět Davídkovou ulicí, no děkuji pěkně!

Platíte, ale nevíte za co. Asi za to, že máte auto…

A řidič je i nadále tím, do koho se může střelit. Protože se vytvořil dojem, že jezdit autem je ostuda. Další rána přichází v podobě zavádění modrých zón. Praha se tak rozkrájela jako pizza, na malé kousky. Všude jiná pravidla, jiný režim, platíte, ale nevíte za co. Asi za to, že máte auto. Už vůbec jsem nepochopil, a nikdo to zatím ani nezkusil vysvětlit, proč za parkovací kartu mají OSVČ, živnostníci a podnikatelé platit víc než někdo jiný. Asi proto, že jsou paraziti, a ten, kdo nikdy nepodnikal, řekne, že si to mohou dát do daní. V souvislosti s uprchlickou krizí se tady straší ztrátou svobodného pohybu přes hranice uvnitř EU. Schengenský prostor je nedotknutelný, ale že tady někdo vytváří hranice napříč Prahou, to nikomu nevadí. Však on si ten instalatér připočte to parkovné k ceně své práce. Pokud tedy bude smět u vašeho domu zaparkovat. Ale je pravda, že přes všechna ta zúžení a ubrání jízdních pruhů pro výstavbu cyklostezek si ještě musíte dát pozor na měření rychlosti. Ne u školy či nemocnice, ale na krásném, rovném, pokud možno čtyřproudém silničním úseku. Do toho vám aktivistický starosta jiné městské části rozhodne o uzavření výjezdu z tunelu Blanka a primátorka ze Slovenska vám sdělí, že do centra budou moct už jedině elektromobily. O tomhle slyšíte poprvé? Nemáte čas stále sledovat, co kde jaký politik plácne? ANO, to se opravdu stalo. A pak už nezbyde než si vyrazit třeba do Muzea Mercedes v německém Stuttgartu. Zavzpomínat, jaké to bylo v době, kdy se jezdilo auty. Zahoďte klíčky od auta, kupte si Lítačku, o které dodnes nevíme, kolik stála.

 

Martin Cibulka
www.facebook.com/cibulka.martin

V Praze 8 dne 31.10.2016